bezoek  op Facebook bezoek KameleonPlus op Google+

onzeblog

terug naar overzicht
Waarom scoren responsive websites beter in Google?
15 oktober 2014 I ,

Het is al lang geen geheim meer dat steeds meer mensen mobiel surfen. Meer en meer bedrijven begrijpen dan ook dat hun website daarop voorzien moet worden. Responsive webdesign biedt de uitweg. Kort samengevat zorgt responsive webdesign ervoor dat de website zich aanpast aan het toestel waarop hij bekeken wordt. Zo krijgt de bezoeker op elk toestel een optimale gebruikservaring en krijgt hij dus vlot de info te zien waarnaar hij op zoek is. Hoe dit precies in zijn werk gaat bespreken we niet in dit artikel, maar we willen wel eens stil staan bij de invloed die responsive webdesign heeft op de vindbaarheid van uw website in zoekmachines, Google in het bijzonder.

SEO (Search Engine Optimization), de term zegt het al zelf: het optimaliseren van een website om die zo hoog mogelijk te laten scoren in zoekmachines. Deze optimalisatie kan op vele vlakken gebeuren. Een website technisch klaarstomen, geoptimaliseerde teksten schrijven, linkbuilding... Een belangrijk aandachtspunt hierbij is responsive webdesign, zoals ook Google expliciet heeft meegedeeld.

Google houdt van mobielvriendelijk en nuttige info

Google hecht enorm veel belang aan het feit dat websites goed worden weergegeven op mobiele toestellen. Hun nieuwste algoritme is zo aangepast dat websites die hier goed in scoren een hogere ranking krijgen.

Voor Google is het echter ook belangrijk dat een website nuttige inhoud bevat. Wanneer bezoekers een website meteen terug verlaten dan is dat vaak omdat men niet de info vindt die men verwacht had te vinden bij het intikken van een bepaalde zoekterm. Het gevolg is dat de website slechte punten scoort bij Google en zodoende zakt in hun ranking.

Onderzoek leert dat mobiele surfers heel snel afhaken als een website niet aangepast blijkt te zijn aan het toestel. Logisch natuurlijk, het kost immers minder moeite om terug te keren naar Google en te zoeken naar een website die wel voldoet. Bedrijven met responsive websites scoren hier dus een stuk beter dan concurrenten die er geen hebben.

Eén URL, geen dubbele inhoud

Sommige bedrijven kiezen voor een aparte mobiele website naast hun gewone website. Het nadeel daarvan is dat één website twee verschillende URL's heeft (in ons geval zou dit dan www.kameleonplus.be en m.kameleonplus.be zijn). Vanuit SEO oogpunt is dit echter nadelig. De inhoud is in dat geval immers twee keer aanwezig en dat is iets waar Google op kan afhaken.

Een responsive website heeft dat probleem niet. Eén enkele website wordt op de verschillende toestellen anders getoond, maar er is geen dubbele inhoud aanwezig. Dat is ook een voordeel bij het delen van pagina's op social media. Wanneer mensen een pagina van een responsive website delen, dan krijgt iedereen deze op een deftige manier te zien. Want de pagina past zich automatisch aan aan het toestel waarop hij bekeken wordt.

Bij websites met een aparte mobiele versie ligt dat anders. Daar kan het bijvoorbeeld gebeuren dat een gebruiker een pagina deelt vanop z'n smartphone. Wanneer iemand op een gewone computer deze link bekijkt dan ziet hij de mobiele versie (bv m.kameleonplus.be) en niet de versie die hij normaal op z'n computer zou moeten zien. Dit is niet alleen verwarrend, het zorgt er ook weer voor dat de website daalt in de Google ranking.  

De conclusie van het hele verhaal is dat responsive websites uitstekend scoren in Google. Websites die niet aangepast zijn worden meer en meer afgestraft. Een belangrijke evolutie en nog maar eens een bewijs dat responsive webdesign dé toekomst is.

Heeft u interesse in een responsive website?
Neem contact op met KameleonPlus
of bel 0473 736 208
Neem contact op met KameleonPlus